Dit is waarom whisky écht niet alleen meer voor oude (stoffige) mannen is!
Wanneer je iemand vraagt om een typische whiskydrinker te omschrijven, dan denken ze waarschijnlijk aan een oude, stoffige man die in zijn bruine leren stoel een glas dure whisky achterover nipt, natuurlijk met in zijn andere hand een sigaar. Zelfs de flessen bevatten vaak afbeeldingen van oude mannen (Johnnie Walker, anyone?). Maar klopt dat stereotype eigenlijk nog wel? Nou, niet bepaald. Anno 2020 is whisky namelijk helemaal zo oud en stoffig niet meer…
Lees ook: Johnnie Walker serveert zijn whisky vanaf volgend jaar in papieren flessen
Wordt whisky een vrouwendrankje?
Een vrouwendrankje? Dat zal niet, toch? Nou, het zal je nog verbazen hoeveel vrouwen tegenwoordig aan de whisky zitten. Waar het goudkleurige drankje vroeger nog voornamelijk door mannen en hun (mannelijke) maten werd gedronken, wagen vandaag de dag steeds meer vrouwen aan een flesje Glenmorangie of Glenfiddich. In de Verenigde Staten is zelfs al ruim 37 procent van alle whiskydrinkers vrouw. "Vrouwen zijn het zat om als kinderen te worden behandeld als het om hun drankjes gaat", zei Daniela Walker, voedings- en drankspecialist bij trendvoorspellingsbedrijf The Future Laboratory hierover.
"Wat we eigenlijk hebben ontdekt, is dat vrouwen willen dat hun smaakpapillen net zo goed worden getest als die an mannen. Millennial-vrouwen van eind twintig en begin dertig omarmen whisky als hun favoriete drankje”, vervolgt ze. Naast enorme populariteit onder Amerikaanse vrouwen, zijn ook Britse vrouwen steeds vaker geïnteresseerd in een lekkere ‘scotch’. Bijna een derde van alle whisky-drinkers is daar vrouw. Whiskykenner Dylan Watson zegt niet verrast te zijn door deze trend. “In het begin waren het vooral koppels die zich aan whisky waagden. Maar nu zie je veel tafels gevuld met vrouwen en hun vrouwelijke vrienden”, vervolgt hij.
Evelyn Liong, operations manager bij Nant Whiskey Bar, zegt daarentegen dat er áltijd al vrouwelijke whiskyliefhebbers zijn geweest. “Ik denk dat er een misverstand is ontstaan”, zei ze. "Marketing brengt het altijd op de markt als een mannendrank, maar er zijn altijd genoeg vrouwen geweest die ervan houden”. Haar eigen passie voor het drankje werd ingegeven door de verscheidenheid aan smaken die whisky te bieden heeft. “Met elke fles en elke beschikbare variant krijg je een ander verhaal”, vertelt ze.
Lees ook: 7 dingen die elke whisky-lover moet weten voor hij Schotland bezoekt
‘Water, ronddraaien of ijs? Het is allemaal onzin’
Het lijkt er dus echt op dat whisky zijn imago als ‘oude mannendrank’ aan het verliezen is. “Het is al lang niet meer het enorm traditionele drankje als dat het was”, bevestigt Brendan McCarron, Head of Maturing Whisky Stocks bij Glenmorangie. Maar dat komt meer door sociale veranderingen, zegt hij. “Er is niet veel veranderd in de whisky zelf. Glenmorangie bestaat al sinds 1843 in zijn huidige gedaante. De meeste whisky's bestaan al sinds de jaren dertig en veertig in hun huidige stijl”.
Maar wat dan wél voor die verandering gezorgd heeft? Het internet is één verklaring. “Ik veronderstel dat één ding is dat het nu gemakkelijker beschikbaar is om nu informatie over interessante drankjes te krijgen”, zegt McCarron. Naarmate mensen beter in staat zijn om zelf onderzoek te doen, zijn de ‘regels’ voor het drinken van whisky redelijk verdwenen.
“Sommige mensen maken het tegenwoordig heel ingewikkeld hoe je whisky drinkt”, zegt McCarron. “Ze zeggen dat je het moet ronddraaien en dat je dit moet doen of dat je dat moet doen - en het is allemaal onzin. Bepaalde whisky's zijn op één manier beter, bepaalde whisky's zijn op een andere manier beter en op dezelfde manier zullen sommige mensen er de voorkeur aan geven dat het verlicht wordt met water, sommige mensen zullen het lekker vinden met ijs. Het is gewoon te ingewikkeld om echt strikte en prescriptieve regels vast te stellen”. En dat is eigenlijk maar goed ook, want over smaak valt niet te twisten, toch?
Terug